o jev přechodný. Posilování významu rituálů je jednou z cest, jak kladně
ovlivňovat rodinnou soudržnost, pocit sounáležitosti a konečně i pocit sta–
bility a zázemí pro jednotlivce.
Literatura
Kaufmann–Huberová, G.: Děti potřebují rituály. Praha, Portál, 1998.
Kalina, K.,Vančura, M.: Poruchy rodinného bydlení, Kontext, 9, 1993, 2, str. 5–9.
Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Sociologické nakladatelství,
1997.
Možný, I.: Moderní rodina (mýty a skutečnosti). Brno, Blok, 1990.
Reiss, D.: Schopnost rodiny snášet těžkosti, Kontext, 3, 1987, 4, str. 6–23.
Sobotková, P.: Místo rituálů v současné rodině. Diplomová práce. UK Praha, Filozo–
fická fakulta, katedra psychologie, 2003 (vedoucí DP L. Šulová).
Špitz, J.: Duševní zdraví a zdatnost rodiny, Kontext, 4, 1988a, 2, str. 9–20.
2.2 Afektivní kompetence
2.2.1 Interkulturní senzitivita a adaptabilita
Afektivní kompetence souvisejí s naším prožíváním dané situace. Pro to,
abychom dobře zvládli pobyt v cizí kultuře, nám nestačí přečíst si všechny
příručky a nastudovat podrobně historii, je k tomu třeba i dalších atributů.
Zejména musíme být tzv. kulturně senzitivní. Musíme rovněž zvládnout
adaptovat se a cítit se přitom psychicky dobře a relativně v bezpečí. Cizí
prostředí bychom neměli vnímat jako ohrožující naši integritu, ale naopak
jako něco, co nás může v našem osobnostním rozvoji posunout.
Interkulturní senzitivita je oblíbený termín, nicméně ji lze jednak obtíž–
ně operacionalizovat a jednak obtížně měřit. Pomůckou pro zjištění mezi–
kulturní senzitivity je např. Dotazník mezikulturní senzitivity ( The Inven–
tory of Cross–cultural Sensitivity, ICCS), který vytvořil Cushner (cit. podle
Harris, Moran, 1991). Vyjadřuje naši míru adaptability a vnímavosti vůči
cizí kultuře a vychází zejména z našeho osobnostního vybavení. Určité
osobnostní rysy jsou pro kulturní senzitivitu důležitým předpokladem
(např. orientace na lidi, vnímavost, otevřenost). Např. lidé, kteří jsou osob–
nostně rigidní, mají velký problém při zvládání cizího prostředí. Mají sní–
ženou obecnou schopnost adaptability na nové situace a podněty, jsou kon–
zervativnější a jen těžko mění své postoje.
84
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>